lördag 28 augusti 2010

Runners high


Långpass i lugnt tempo stod det på schemat idag. Jag skulle möta Jan nere vid Elfdalen. Strax innan jag stack ut så gick jag in på jogg.se, här hade Jan lämnat återbud. Så jag stack ut själv och tog sikte på Ankarlöv och skogarna som ligger norr om byn. Sprang med bra musik i öronen och låg puls, runt 145 och fart runt 5 min/km. Efter att ha prickat alla vägkors perfekt, t om en liten kostig bakom en gård, kom jag fram till ett vägskäl vid 10 km. Kände mig riktigt frisk i benen, så jag valde att ta höger istället för vänster. Denna rutt tog mig till Oderljunga (ca 13,3 km). Tanken var att ta Oderljungavägen tillbaks till Söndraby.

Men jag hittade inte denna, utan jag sprang på, tänkte att det skulle komma en väg till vänster, som tog mig söderut, men de vägar som kom var hela tiden på höger sida. Kom ända upp till en by som heter Ulvs, hade kollat lite på busshållplatserna, och nu börja det bli lite jobbigt. För nästa hållpunkt för bussarna var Örkelljunga. Inte bra :-) . På vägen mellan Oderljunga och Ulvs passerade jag även författaren Arthur Lundkvist:s födelseplats. Läst en bok av honom en gång och den var tung hiii!

Så strax efter Ulvs hittade jag äntligen en väg som gick till vänster, vid 19,65 km. Sprang faktiskt över Bäljaneå. Ån som även rinner himma vid. Tog av här in i skogen, skulle finnas ett café här. Efter två km lätt löpning kom jag fram till en liten by, såg en kille som murade på en mur. Så jag stannade upp och gick fram till honom och frågade efter bästa väg till Vedby och Klippan. Han funderade lite och sa att bästa vägen, är att springa till Oderljunga och sedan därifrån ner till Vedby. Då svarade jag att det är inte intressant, måste finnas ett sätt att springa genom skogen. Då fick jag en vag vägbeskrivning, springa ca 2 km, ta av ner mot en by som heter Hagstad, inne i skogen på väg till byn skulle det vara ett t-kors, är skulle jag ta till höger. Denna väg ledde in till skogen igen, den andra skulle leda ner till Oderljunga igen.

Efter några km löpning, stötte jag på ett äldre par som satt och fikade vid sin bil, som de hade parkerat i en glänta i skogen. Stoppade klockan och gick fram till dem. Frågade efter närmaste väg till Vedby, varpå mannen frågade om jag var en sådan där marathonlöpare på bred norrskånsk dialekt. Visserligen hade jag 26 km på mätaren, så jag kunde nog säga att jag nog var det trots allt. Så jag svarade att det började ta emot lite nu. Efter lite diskussion med sin fru, kom de fram till att snabbaste väg var att springa till nästa by i skogen, ta av mot Ishult, efter Ishult skulle jag ta till vänster ut på stora vägen. Denna skulle leda till Vedby. Men det skulle vara en bra bit. Lugnt, kände mig helt ok. Så jag tackade de för informationen och fortsatte att springa. Efter ett par km genom skogen, kom jag fram till korset där vägvisaren skulle finnas, men det fanns ingen, sprang fram lite och hittade vägen och vägskylten låg i diket. Hade en vag beskrivning att jag skulle springa förbi några torp, var dessa som var byn, bortom byn var vägen. Sprang och sprang och tillslut hittade jag asfaltvägen. Nu hade jag passerat 32 km och var lite trött i benen, så jag gick lite och sprang lite. Hade lite svaga minnen av vissa partier av vägen, sedan jag körde med Porschen här uppe. Men för säkerhetsskull stannade jag till vid ett hus och frågade om det var vägen till Vedby, fick bekräftelse men att det nog var 6 el 7 km dit. Tackade och sprang vidare, lite överraskad att jag fortfarande var trött i benen men när jag sprang kom jag ändå ner till strax över 5 tempo, gick lite och sprang lite. Kom fram till dammen, Håleda, stannade till och tog lite brunt vatten över huvudet. Sedan hade jag spring i benen, visste var jag var.

Inget vatten med mig, vilket var lite dumdristigt. Men jag hade inte tänkt springa så långt. Hade med mig ett gelpaket som gick åt redan vid 18 km, låg puls hela tiden. MP3 spelaren la av efter halva sträckan. Känner mig fortfarande helt ok i benen, när jag skriver detta. Men det blir nog inget mer pass idag. 42,07 km på 4.02,30 .

http://connect.garmin.com/activity/46457018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar