söndag 5 september 2010

Långpass



Söndag och på programmet stod långpass, i lugnt tempo. Formel för dagens övning, maxplus - viloplus *0,70 + viloplus. Dvs 190 - 46 * 0,70 + 46 = 147 . Vi skall ligga på runt 147 för att bränna i huvudsak energi ifrån fettet inte kolhydrater. Detta för att inte påverka ordinarie träning. Drar man ut kolhydrater tar det lite tid att få tillbaks dem. Reserverna för fettet håller för flera dagars löpning.



Jan ville vara med på passt och det är alltid roligt att ha någon med sig. Jag hade tagit fram ritningar för runt 30 km, delar av mina extra långa runda sedan bort till Gyllsjö, sedan via Vasasjön ner till Vedby:s fritidsområde, därefter Söndraby.




Premiärrunda med mitt vätskebälte med :-) .




Första 8 km gick perfekt, vid åtta skulle det finnas en väg till vänster, vi sprang in på denna men slutade efter någon halv km med utfodringsplats för djuren. Så det var bara att springa tillbaks. Min fina lista över korsningar, var bara at kasta. Ut på långa runda, försöka undvika att ta höger till Oderljunga. Här tog vi vänster istället. och sprang i lite skiftade terräng. Relativt högt, är rundans högsta punkt. Hela 111 meter över havet. Men som jag brukar tänka, går det uppför, måste det gå nedför. Jag är betydligt bättre på att springa nedför. Vi håller ett bra tempo, runt 5.20 på km, pulsen runt 150-152.




Efter en stund, inne i skogen, så hör vi först ett kraftigt skällande och sedan vid ett krön kommer en jakthund i full karriär. Men så fort hunden får synd på hos, slutar en att skälla och sticker ut i skogen och avsöker igen. Trevligt med sådana väldrillade hundar.



Naturen börjar bli välkänd och plötsligt är vi i Ishult igen, strax efter så kommer vi ut på vägen mot Vedby, som jag hade lite bekymmer att hitta förra helgen. Vi plöjer några km, säger till Jan att det skall gå en väg till höger, vi hittar den. Springer och springer, Jan ropar till att han känner igen skylten, vi har sprungit en runda runt och kommer tillbaks till samma punkt. Var bara att ta skammen.




Vi viker av höger efter några km till Gyllsjö, passerar byn och springer några km till nästa, Hästhagen. Här började jag känna mig lite bättre, har varit här uppe och kört och letat efter ved. Vi diskuterade det lite Jan och jag, att när man inte känner igen sig så går det lite tyngre. Efter Hästhagen så vänder vi in på Bihangsvägen, vägen som tar oss förbi Bihangssjön. Därefter är det relativt lätt löpning i skogen, förutom 3 ordentliga stigningar, innan vi är vid röda huset. Här vänder vi ner på vägen igen som vi lämnade tidigare. Jan har tackat för sig och är någon minut förre, jag vill inte gå över 160 i puls, men tvingas tillfället i backarna att gå upp på 183 som mest. Klämmer till med 3.32 i hastighet (än lever gubben) innan backen, vid Vedby kyrka. Drar på mig lite mjölksyra uppför och lyckas rossla fram en hälsning till några kompisar som kommer gåendes.







När jag käkade frukost, kl 4.30 var det helt vitt utanför huset. Det var 4 grader plus när vi stack ut kl 9, säkert 17 grader när vi avslutade. Fantastiskt förmiddag,


ger så mycket att bara kunna ge sig ut i skogen och springa rejält långt. Få en underbar upplevelse. Trött Johannesson med tydliga spår efter fettförbränning, ler! Fick en insulinchock senare, men killarna fick cykla och köpa chockolad och pizza. Så blev det bättre.






Blev 32 km, exakt på GPS, 2.54,32, kmsnitt 5.23 och snittpuls 155.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar