måndag 27 september 2010

Pers 5000 meter



Viking och jag tog oss ner till Malmö och mina gamla hemtrakter, nämligen Heleneholm. Det var dags för årets sista bantävling, utomhus iallafall. Heleneholms IF anordnade sista deltävlingen i sitt sektionsmästerskap på bana.

Innan det var dags att anmäla sig och byta om, så var Viking tvungen att prova en fransk hotdog på Heleneholmsgrillen, den legendariska. I omklädningsrummet blev det som vanligt mycket snack och liten verkstad. Var några som sprang med mig en gång när seklet var ungt, heee! Fick några nya legendariska historier om CM, aom jag inte har hört. En festlig, eller hur man nu ser det, från Hörby Marknadslopp, men den får jag berätta om vid ett annat tillfälle. Jag hade några som de andra inte hade hört om också. bla den om CM och en träningsläger i Kenya.

Näväl, fick på mig kläderna och joggade 3 km på banan som uppvärmning. Lite toalettbesök och lite streatching och tre st vanliga koordinationslopp och två med kick. Efter uppropet så hamnade jag bredvid Bert Elmqvist. Vi brukar vara ganska jämna, tror att jag är lite bättre än honom på lite längre distanser.

Efter startskottet, så la jag mig direkt vid sargen och bakom Bert, efter två varv gick jag om Bert och drog tills det var styvt 1800 meter kvar, då gick Bert om. Han fick några meter, men jag tänkte på alla mina långa träningsrundor och kunde på så sätt öka steglängden och i ett nafs var jag ikapp.

Två varv kvar ökade Bert tempot betydligt, men jag hade blicket fäst vid hans ryggtavla och vägrade att ge mig. Märkte att han hade lite bekymmer på rakan, efter den hårda vinden, så på sista varvet gick jag upp tät och när två hundra var kvar så spurtade jag. Sista 400 m gick på 85 och sista 200 m på 34 sek. Klockan stannade på 20.49,5 , ok inget man skriver hem till mossan om, ler! Men tidigare tid var 21.33 någonting, så kändes detta helt ok. Hade hoppats kanske under 20, men det var en ordentlig vind.

Efter loppet kom "min" tidtagare fram och sa att det var sällan Bert blev slagen i en spurtuppgörelse. Segraren hade 16.50 något, fruktansvärt fort, tänk att man själv har sprungit lite snabbare. Så är det att bli gammal heee!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar