söndag 27 februari 2011

Lördag Deltävling 3 i Crossmästerskapet Eslöv

Lördag och dags för tredje deltävlingen i Crossmästerskapet. Denna gång gick tävlingen i Eslöv. Hade legat vaken större delen av natten och våndas om jag skulle springa eller inte. Var rejält förkyld, men inte ont i halsen och ganska normal vilopuls. Hade jag struntat i den och Anders hade kommit, hade det inte varit roligt. Så jag beslöt ändå att åka ner och ta det mer som ett snabbdistanspass. Samtidigt passa på att springa in mina nya Lunarracers.

Själva tävlingen skulle löpas fyra varv på något som man kallar för Hälsans stig, som låg i anslutning till badet, där vi bytade om. Joggade upp 1,5 kilometer och det kändes hyfsat, sedan var det i princip dags för att springa.

När "startskottet" gick, så tog jag det väldigt lugnt. Eric Månsson Heleneholm och några andra stack omgående iväg. Jag la mig lite bakom Eva Lönnqvist ifrån Ystads IF, som tävlar i motsvarande min klass fast för kvinnorna. Mikael Karlsson ifrån IK Jogg låg bakom mig. Mikael springer i samma klass som jag.

Efter halva första varvet så började Mikael dra ifrån lite och springer så småningom förbi Eva. Första halvan av varvet hade vi go medvind och solen den sken, men den andra halvan var det styv kuling, så kändes det iallafall. Per Carlberg, min gamla tränares lillebror ligger mig i hasorna, Jag kommer ikapp Eva i blåsten och så småningom passerar jag Eva, samtidigt som Per försvinner bakåt i fältet.

På tredje varvet händer inte mycket, annat än att jag är på väg att komma ikapp en ung kille ifrån FK Söderåsen (Simon Strand tror jag han heter), i småbackarna är jag förbi men han kommer igen. Då jag märker ganska snabbt att jag har övertag i backarna så inför fjärde varvet, så springer jag lite snabbare uppför och sedan ökar jag tempot lite nedför. Andra backen så släppte han, så jag hade ett par hundra meter tillgodo på Simon.

Mikael vann min åldersklass och jag blev tvåa, vilket innebär att jag bara behöver starta och komma i mål i nästa deltävling i Landskrona.



Inte helt bra att springa när man är förkyld, men jag hade hela tiden koll på pulsen så den inte skenade iväg. Men jag märkte att när jag ökade tempot lite, så blev jag illamående. Kurerat förkylningen och tar det lugnt. Behöver vila upp kroppen!

Ett varv som nedjogg tillsammans med Erik.

En liten rolig grej, både på Jogg.se och Garmin:s sida är varvet spegelvänt. På detaljsidan på Garmin:s sida är varvet rätt. Tillfällig GPS-skugga över Eslöv igår, ler!

Sedan var Gunnar, Ulf och Erik så vänliga att jag fick åka med dem till järnvägsstationen i Eslöv, för transport via Hässleholm till Rocky Mountains.

3 kommentarer:

  1. Grattis till 2:a platsen. Även jag är lite seg i kroppen.

    SvaraRadera
  2. Hoppas inte att du blir förkyld, ös på med D-vitamin, ler! Skall unna mig att ligga i sängen hela dagen och lyssna lite på bra musik, ler!

    SvaraRadera
  3. Grattis Mats!
    Starkt jobbat när du är förkyld - krya på dig nu!

    SvaraRadera