onsdag 16 februari 2011

Tisdag 2 pass Förmiddagsjogg och intervaller på kvällen inomhushallen

Förmiddagspasset var en blåsig joggtur på en runda som vi brukar kalla för sexan. Fortfarande fläckvis med is nere i Elfdalen. Övriga biten gick bra att springa. Var matt i benen trots att jag vilade helt igår. Brukar vara så, kroppen behöver vara igång.

På kvällen var det dags för intervaller som vanligt. Programmet var lite annorlunda, 10 x 200 meter på 45 sekunder med halv minuts ståvila. Sedan 8 minuters vila innan ett 800 meters lopp, på ca 2.45 .

Uppjoggen gjorde jag med mina Pegasus, men efter några varv så var jag tvungen att byta skor. Fick för ont i benen, bägge vaderna som spökade trots två Alvedon och en Voltaren, så ville smärtan inte ge med sig. Men när jag bytade skor kändes det betydligt bättre.

Lite streatching och lite löpskolning, innan det var dags att köra igång intervallerna. Intervallerna gick lite fortare än planerat:


Halvminuts vila är verkligen inte lång tid. Fick småjogga tillbaks 20 meter för att hinna starta nästa intervall. Denna typ av intervall gör att pulsen går upp ganska så snabbt.

Riktigt skönt att vila i 8 minuter, innan det var dags för att starta 800 meters loppet. Skulle inte gå för fort, helst då på 2.45. 4 varv plus 80 meter i inomhushallen, första 80 meter på 17 sekunder, sedan varven på 37 sekunder. Startade första 80 metrarna på 17 sekunder, första varvet på 39, de restrerande varven på respektive 40 sekunder. Landade på 2.58. Men var nöjd ändå, gansla tufft att köra på ett 800 meters lopp efter intervallerna.

Bilden nedan är näst sista kurvan, lite jobbigt, ler!

Har lite svårt att öka, när jag märker att varvet går lite långsammare än tänkt.

Efter en stunds vila, var det dags för Adam att plocka fram lite kulor i olika viktklasser, för att kära igång kulträningen.

Lite jobbigt med 6 kilos kulan, stöta iväg något som nästan väger 10% av min vikt. Efter det att Adam hade korrigerat min teknik, fick jag iväg kulan mot 7 meters sträcket. Skall träna lite teknik här hemma, så jag kan få iväg den ytterligare någon meter.


1 kommentar:

  1. Ja Mats, med lite träning ska du fixa den där extra metern. Men du bör köra lite mer styrka och kanske lite explosivitet också. Vi kan köra lite mer på tisdag igen. Jag ska börja köra lite snabbare 200:ar med längre ståvila från nästa vecka. Ska försöka komma ner runt 32-30 sekunder. Och 28-29 veckan därpå =) om det går!

    SvaraRadera