fredag 25 februari 2011

Torsdag 2 pass Förmiddagsjogg och intervaller på kvällen inomhushallen

Gick in och tittade lite på Göta:s träningsprogram för dagen, blev rätt så inspirerad att köra lite intervaller även denna dag. Men tittade man ut så försvann den känslan. Kallt och blåsigt och gråväder, vad göra? Pratade lite med Adam över nätet, så det var bara till att ta bussen in till Olympia och springa intervallerna där. Skönt att springa i kortbyxor och t-shirt. Pratade lite med Anders Wifvesson om IVSM.

Programmet för kvällen: 1 x 540 meter - 400 meter - 300 meter - 200 meter + 5 x 200 meter och tillsist 6 x 180 meter flytintervaller. Första omgången intervaller, började med 3000 meters tempo för att sedan bli snabbare och snabbare, avslutning i 800 meters tempo. 2 minuters vila. 5 x 200 meter med 1,30 minuters vila. Gärna i 1500 meters tempo eller snabbare. Sedan flytintervaller som sist.

Först lite uppvärmning, drygt fyra kilometer, lite streatching, löpskolning och koordinationslopp.

Sedan var det bara till att köra igång, lite jobbigt att börja med 3 varv på direkten, men det är bara till att bita ihop. Skulle ha 40 sekunder per varv och satte alla tre varven just på 40 sekunder. Nästa intervall skulle gå på 38 sekunder per varv, började med ett 37 varv (första riktiga) avslutade med 38 sekunders varv. Nästa 300 meters intervall ett snäpp snabbare, dvs ett 36 sekunders varv. Satte det första riktiga varvet på 35 sekunder. Avslutningsvis ett 200 meters lopp, ytterligare lite snabbare, enligt planen skulle jag ha 34 sekunder. Avslutade med ett 33 sekunders varv.
¨
Efter åtta minuters ståvila och påsättning av spikskorna. Körde jag igång med 5 x 200 meter. Första intervallen hamnade på 38 sekunder, så det var bara till att köra vidare. Istället för 1500 meters tempo, blev det 800 meters tempo istället. Andra intervallen hamnade också på 38 sekunder, medan de tre sista gick på 37 sekunder.

Efter åtta minuters ståvila, körde jag igång med sista omgången av intervaller för kvällen. Blev 6 stycken flytintervaller som jag kallar det. Egentligen till för att träna två viktiga moment, start och avslutning. Gick lite trögt för jag var rätt så slut i benen.
Efter sista intervallen, blev det lite vila och sedan nerjogg med Adam, plus lite streatching.
På morgonen hade jag sprungit vanliga rundan plus att jag la till en sväng om elljusslingan. Den övre, borta vid Elfdalen var besvärlig att springa, för mycket is på sina ställen. Medan den nedre, borta vid Storäng, var perfekt.
Kände senare på natten att en förkyldning är på väg, vi får se vad som händer. Har tryckt i mig ett rör C-vitamin och lite andra vitaminer. Ont i mina vader också. Dessutom värker vänster knä och bakdelen gör ont bara man sitter. Skrattar!

1 kommentar:

  1. Herre Jisses vilket pass med intervaller!
    Du kommer ju FLYGA fram snart!
    Således inte konstigt att du har lite ont både här och där ;-)

    SvaraRadera