tisdag 22 februari 2011

Tisdag 2 pass Förmiddagsjogg och intervaller på kvällen inomhushallen

En gammal avdankad motionsjoggares liv är lika spännande som en igelkotts eller en vandrande pinnes. Som alltid, på tisdagar, intervaller inomhus. Det är stor lyx att ha en hel inomhushall till sitt förfogande. Idag hade Adam och jag dessutom sällskap av Valdemar, min äldsta son. Som sprang lite själv och sedan ägnade styrketräningsredskapen lite tid.

Först så joggade Adam och jag upp ca fyra kilometer, lite löpskolning, fem stycken koordinationslopp. Kände mig riktigt stel i den gamla kroppen. Brukar kännas skit och ju värre det känns desto bättre brukar det gå.

Adam skulle köra lite supersnabba tvåhundringar med lång vila, jag hade planerat att köra 10 x 200 meter med 30 sekunders ståvila. Plus en ny form av intervaller som jag kallar för flytintervaller.

Första setet dvs 10 x 200 meter gick kanonfint, t om så bra att jag sprang 11 st. Räknade lite fel, men så är det ibland. Ökade på tempot lite om man jämför med förra veckan.

Åtta minuters ståvila, innan det var dags för flytintervallerna. Upplägget är att de första 60 metrarna är acceleration, mittersta 60 metrarna är flytfart och de sista 60 metrarna är spurt. Jag måste träna på mina svagheter och jag märkte på 800 meters loppet att jag har svårt för att höja hastigheten när jag börjar bli angripen av mjölksyra.

Gick riktigt bra, hade 1,30 minuters ståvila mellan intervallerna. Markerade ut de olika områdena med koner. 10,66 har jag sprungit 60 meter på.

Två kilometers nedjogg tillsammans med Adam och Valdemar. Efter lite streatching så körde Valdemar och jag 20 minuters styrketräning.
Förmiddagens pass var rundan som vi kallar för "Sexan", inga konstigheter. Lite stel och ont i vaderna.

2 kommentarer:

  1. Ser gött ut! får börja köra lite som du när IVSM är över. Bra jobbat idag ;-)

    SvaraRadera
  2. Akrakas program rätt över, kan ju inte bli fel. Kan verkligen rekommendera flytintervaller, svårt bara när det är så korta avsnitt, kanske just det som ger effekt.

    SvaraRadera