lördag 5 februari 2011

Lördag VDM 400 meter och 3000 meter

Så var det dags för VDM för 400 meter och 3000 meter i Malmö. Var först lite olika besked var man skulle pricka av sig. Men när det väl var klart, så var det dags för lite uppvärmning. Först 3 kilometer, inomhus, som uppjogg, lite streatching och lite koordinationslopp. Sprang med spikskor. Kände lite i vaden.


Jag och Ove Persson Ryssberget IK, sprang i andra heatet. Jag hade bana tre och Ove bana 2. Redan efter några meter så var Ove ikapp mig. Första varvet gick på 33 sekunder, på bortre rakan kände jag lite mjölksyra, så jag släppte av lite. Ville inte att detta lopp skulle påverka mitt 3000 meters lopp. Hamnade på 1.11 någonting på 400 meter. Ser på pulsdiagrammet att jag släpper av.

Värt att notera, Ronnie från IS Göta satte Skånskt rekord på 400 meter.


Tyvärr drog jag upp skadad i vaden, gjorde fruktansvärt ont. Men efter lite streatching kändes det bättre, men att springa i spikskor på 3000 meter var uteslutet. Beslöt att springa 3000 meter med mina träningskor, för att skona vaden så mycket som möjligt. Gjorde lite uppvärmning och lite koordinationslopp.

Vid uppropet så fick jag startpositionen vid sargen, bredvid mig startade Anders Olsson. När skottet gick, så sprang Bent och Anders direkt upp i ledningen. Bo Andersson Björnstorp och Dewens följde efter. Sedan kom jag och resten av fältet. Tyvärr vågade jag inte riktigt följa med Dewens eller Bo, utan var lite avvaktande. Ove låg precis bakom det första varvet.


Första två varven gick på 47 sekunder per varv, hade hoppats på runt 44 sekunder. Sedan blir det tre varv på 48 sekunder. Sedan blir det andra kilometern som blir så jobbig. Blev det några 50 varv, sedan efter ett 51 varv så knöt jag nävarna och ökade tempot. Då lämnade jag Ove och de övriga bakom mig. Sedan ökades avståndet, varv efter varv. Avslutade med en 46 sekunders runda.


Bilden ovan passerad Bent mig, Bent satte danskt rekord på 3000 meter. För övrigt var det många rekord, som sagt sattes idag. Olausson satte också Skånskt rekord.


Detta lopp var bättre än 1500 meters loppet, men inte riktigt nöjd ändå. Tyckte att jag hade tränat för att ligga på 44 - 45 sekunder per varv. Men helt klart ett steg framåt!

Andra gången någonsin på prispallen, bara 28 år emellan. Gjorde 3 kilometers nedjogg efteråt och streatching.
Pratade med Arvidsson och Floreng efter nedjogg fick lite tips av Arvid hur jag skulle kunna träna upp vaden. Inga bekymmer med hälsenan, utan det är slemsäckarna som är inflammerade.

9 kommentarer:

  1. Grattis Mats! Vad synd att det flesta tävlingarna går på Lördagarna. Det är kört för mig nu när vi har högsäsong på jobbet. Jag får komma igen till utomhus säsongen =)

    SvaraRadera
  2. Det får du Adam. Eva, det blev faktiskt Silver! Ler! /Mats

    SvaraRadera
  3. Ska du med till IVSM då? på söndagen? nu är du i farten ju =)

    SvaraRadera
  4. Grattis!!
    Lite tätare mellan pallplaceringarna kommer det nog bli i framtiden....

    Kul läsning!

    MVH

    SvaraRadera
  5. Hejsan Lennart, tror att jag är för social. Hinner ju inte värma upp ordentligt, så många att prata med, ler! Sedan tycker jag att det är problem att sätta fart ordentligt. Men jag är fortfararande i grundträning, så det kan bara bli bättre!

    SvaraRadera
  6. Sorry - tittar man på bilderna och när du står på pallen OCH läser texten så är det ju solklart att det belv SILVER, sorry!
    Grattis igen!

    SvaraRadera
  7. Inte så farligt Eva, hiii! Bent är ju dansk, så han räknas inte.

    SvaraRadera