lördag 12 mars 2011

Lördag Crossmästare

Idag var det dags för siste deltävlingen i Crossmästerskapet. Avslutningen bjöd på dubbla poäng, men det var redan klart, om jag tog mig i mål, att jag skulle vinna mästerskapet för åldersgruppen 50-59 år. Efter att ha sprungit i Lomma igår, var jag inte ens säker på att jag skulle junna springa överhuvudtaget. Hade fruktansvärt ont i båda benen, när jag sprang distanspasset, fick jag stanna tre gånger och vila, för att kunna fortsätta. Så det fick bli en Voltarenkur och lite rödtjut, när jag vaknade i morse kändes benen fräscha.

Kom ner till tävlingsplatsen redan vid kvart i nio tiden, så jag passade på att gå ett varv på banan.
Rikigt trevlig bana som man hade lagt spån på. Lite omväxlande slinga, klart inga jättebackar.
Tycker normalt inte om att springa på spån, för det belastar mina vader för mycket. Men på de flesta ställena kunde man springa lite vid sidan om, där det inte fanns så mycket spån.
Pratade lite med arrangörerna innan det var dags att byta om och jogga upp lite.

Joggade upp med Erik Månsson och Olausson. Olausson sa att han skulle hålla ett femminuters tempo (springer i 70-års klassen), men när vi joggade höllt vi ett 4.40 tempo, ler! Sprang ett varv med dem, la själv till ett halvt varv och lite streatching, innan det var dags för att ta på sig tävlingskläderna och tävlingsskorna.


När startskottet gick så blev det den vanliga rusningen, men jag tog det ganska lugnt, la mig lite bakom Eva ifrån Ystad och Bengt Johansson ifrån Södåsens FK. Rätt så lugnt för Bengt springer i 40 årsklassen. Efter ett par hundra meter tyckte jag det var dags att springa om Eva och tog upp jakten på Bengt, som hade fått ett tiotal meter. Sedan hade Bengt och jag följe resten av varven.

Var helt säker på att springa om honom, den sista biten. Men spånet hade sugit lite kraft ur benen så han slog mig med några sekunder.

Går lite långsammare på spånet, så jag är nöjd med tävlingen. Joggade ner ett varv med Erik, innan det var dags för dusch och sedan prisutdelning.
Sprang sedan "sexan" som kvällsjogg, innan det var dags att hålla kväll.

9 kommentarer:

  1. Bra jobbat Mats!

    Gratulerar!

    SvaraRadera
  2. Tackar Thomas, hur går det för dig?

    SvaraRadera
  3. Ja bra sprunget och fin Pokal =) Får kanske joina dig nästa år om frugan släpper iväg mig =)

    SvaraRadera
  4. det tycker jag, adam! Trevlig cup

    SvaraRadera
  5. Grattis! Låter segt med spån! ;)

    SvaraRadera
  6. Tackar tackar, ärlighetens namn så har cupen varit lite tunn i år.

    Daniel, det var värre i Skrylle, hiiii!

    SvaraRadera
  7. Den där Månsson verkar snabb trots allt. Blir tufft att slå honom. Får börja med att försöka ta honom på 800m på Heleneholm i maj.

    SvaraRadera
  8. Adam, du får träna på att inte springa första varvet för snabbt! Erik sprang helt jämnt, enligt hans egna utsagor.

    SvaraRadera