söndag 10 oktober 2010

DM 10km landsväg, Ystad



Stack iväg redan vid sjutiden, ner mot Ystad. Hela vägen var det tjock dimma. Kom ner i god tid, så jag körde hela banan ett varv. Pratade lite med funktionärerna, killen som sköte anmälningarna, har jag arbetat med. Banan löptes i tre varv, inne i ett sommarstugeområde.

Sprang ett varv som uppvärmning, gjorde lite streatching, några lättare korrdinationslopp. Kände mig rätt så sliten, när jag ställde mig på startlinjen. Hade Stellan, snett framför mig, Bert lite mer till höger.

Första km tog jag det lugnt, precis som planerat, 4.05. Kanske t om något snabbare, än planerat.
Stellan var ungefär 10 meter framför och Bert ytterligare 10 m framför. Sprang med en kille ifrån Björnstorp, tittade jag bakåt så var det ingen på ett bra avstånd. Ökade tempot lite och lämnade killen ifrån Björnstorp och kom ikapp Stellan (se bild till höger foto: Maria Nilsson), som sprang tillsammans med en kille i seniorklassen. Stellan gick ifrån lite när vi sprang in ibland sommarstugorna, med vid en stigning var jag ikapp igen.

Dags för andra varvet, en km in på detta så stannade Bert vid sidan, kanske håll eller kramp. När vi kom nästan förbi honom, försökte han springa igen, men 500 meter senare så stannade han igen och vi sprang förbi. Se bild nedan till vänster, bild: Maria Nilsson.
Vid 7 km kom två killar från Heleneholm ikapp, sprang först förbi mig sedan Stellan (nr 14). Killen i seniorklassen följde med, jag gled om bredvid Stellan, som återigen fick några meter när vi sprang igenom sommarstugeområdet.
Tredje varvet, sprang vi tillsammans hela biten, ända fram till sommarstugeområdet, där Stellan fick några meter som han höllt hela vägen in i mål. Slog mig med 4 sekunder, ca.

Hade hoppats på en bättre tid, men idag gick det inte. Får vara nöjd med att hållet ett jämnt tempo hela tiden och inte så hög puls. Hade ont i hälarna under hela loppet, störde lite grann. Men i morgon skall jag till ortopeden, så får vi se vad som händer.







Blev nio:de plats, hade hoppats på ner mot 42. Men det får bli nästa säsong. Har ju pratat mycket med Dan Glans, för honom (enligt honom själv) tog det två år innan kroppen reagerade på den ökade träningsvolymen. Han sprang 3000 m på i stortsett samma tider som jag, ökade volymen, men först efter 2 år kom han ner på mitten åttor. Sedan ökad volym igen, först två år senare var han nere på mitten sjuor.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar