söndag 31 oktober 2010

Pass 1: Yddingeloppet 12 km



Har haft ont i bägge fötterna, några dagar. Men trots detta så begav jag mig till dagens tävling, Yddingeloppet. Har sprungit här många gånger, men då det gamla loppet Yddinge Runt, var nere som bäst på 42 minuter. Var lite rädd för att det skulle vara mycket uppför, har ju sprungit 10 km:s rundan många gånger.

Var tidigt framme i Torup, en av de första som efteranmälde sig, pratade lite med Kenth. Funderar på att prova Karhu, vi får se vad som händer. Gick sista 2 km, innan det var dags för att värma upp. Fyra smärtstillande piller, så gick det att springa. Men det kändes väldigt segt. Första km är uppför, sedan visste jag bara att strax innan 11 km skulle det vara en nedförlöpa.

Strax innan start, så kom Dan Glans fram och hälsade och önskade lycka till. Ni som har följt bloggen ett tag, vet att jag i somras var mycket i Tyringe. Riktigt trevligt tyckte jag. Hann prata lite med Arvid också.

När startskottet gick, så tog jag en riktigt passiv roll och tog det lugnt, 4.35 på första km. Kom inte riktigt in i loppet, mycket ryckig löpning och det gillar jag inte. Efter de första km så planade rundan ut och det var faktiskt väldigt mycket nedför löpning, normalt min bästa diciplin. Men med ont i bägge hälsenorna tog jag det relativt försiktigt. Väldigt mycket tvära svängar med, ytterligare en sak som jag inte gillar.

Alla dessa löpare som kommer som ett jehu, oftast nedförbacke och sedan när det går lite uppför så tvärstannar de. Ler, bättre att springa där framme eller hur. Hade hoppats på en tid runt 52-53, men hamnade på 57.02. Inte helt godkänd insats, men dels hade jag fruktansvärt ont, dels tror jag att Markusloppet satt i benen. Hade dock hyfsad puls hela loppet, så det talar emot att benen var slut. Ola kom placering framför mig, så till Skanneloppet blir det spännande, om jag tar mig i mål i Skanne och även tar mig i mål i Bromölla, så har jag säkrat min fjärdeplats med några poäng.

Men som sagt, man skall inte ropa hej, förräns man är över bäcken.



Efter loppet, kom en bloggkompis (Thomas Löparglädje) fram och pratade, kul tyckte jag! En annan, Zingo, joggade ner med detta lopp, hade sprungit ett 6h i Köpenhamn igår.

På kvällen, så lämnade jag min dotters bil i Kvidinge, joggade tillbaks, kändes riktigt bra i fötterna, men det blir någon dags vila nu. Loggat nära 43 mil denna månad.

Over and out, be carefull out there!

2 kommentarer:

  1. Va? OMG - 43 mil på en månad - you rock!
    Själv brukar jag ligga på strax under 30 mil...

    SvaraRadera
  2. Ja du Eva, nog därför benen känns som gelé, ler! Nu skall det bli falukorv i ugnen!

    SvaraRadera