fredag 8 oktober 2010

Intervaller 10 x 200 m Åbyvallen

Formhöjande intervaller stod på programmet idag, dvs 10 x 200 meter med 200 meters joggvila emellan. När jag satt och skrev ner programmet i eftermiddags var jag nog lite väl optimistisk. Viktigaste med passet var att springa så snabbt som möjligt utan att dra på mig mjölksyra. Mjölksyra som antagligen skulle sitta i benen på söndag, då det är dags för DM på 10000m landsväg i Ystad. Gärna puls över 170.


Men först så gjorde jag 4000 meter uppjogg, dvs 10 varv runt på Åbyvallen, gjorde detta med snittfart på 5.10. Efter detta var det dags för löpskolning, ja du läste rätt. Den gamle körde lite löpskolning. Var nog tur att man var ensam på arenan, t om kråkorna flög iväg, chockade över vad de såg.


Rörlighet baksidan av låren, är det inget fel på. Körde några omgångar med kick.


3 st koordinationlopp som vanligt, inga med kick, då jag tyckte att jag hade gjort detta tillräckligt.


Innan det var dags så gjorde jag lite streatching, inget för skolboken precis, men en bra början. Jag har inte så långa ben.


Första 200 meters intervallen, gick riktigt trögt. Hade 45 sek, vilket var
3 sekunder över det jag hade planerat. Började första 100 meter enligt plan men tappade på de sista 100 meterna.

Jag jobbade mig ner till 42 sekunder, de första i spannet låg på höga 42 sedan de sista på låga 42:or. Men vikitgaste av allt ingen mjölksyra, hade strax över 180 i puls på den näst sista intervallen.



Så två av målen uppnåddes, ingen mjölksyra och hög puls. Sedan att tiderna inte bli så bra det får man ta.





Återhämtningen ser också bra ut. Dippen innan andra intervallen, var att jag var tvungen att stanna till för att nollställa min andra klocka.



3000 meters nedjogg, efter det att pulsen hade ramlat ner lite.

Intervaller är tufft, men jag gillar det. Hellre intervallpass på bana, än ett motsvarande pass i skogen.
Så här trött är man efter 180 i puls, tar på pensionären.

















Men snart är detta över och man ser framemot söndag, bara två lätta pass i morgonen, god natt sömn. Sedan åktur ner till Ystad.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar