fredag 12 november 2010

Fredag Återhämtningsrundan plus födelsedag


Återhämtningsdag, eftersom det är min födelsedag, så låg jag till kl 11. Ok, var uppe kl 7 och drack kaffe med två smörgåsar. Skickade iväg sonen till skolan. Läste alla gratulationer på Facebook (tack alla vänner, bara kvinnor som har skickat hmmm), sedan gick jag och la mig igen. Riktigt skitväder ute och som vanligt så kändes kroppen helt åt skogen. Den måste ha 18-20 km för att må bra.

Idag har jag ont i vänster knä (kom i natt), antagligen för att jag läste att den där italienaren Paulo, satt i jägarställningen i två minuter, vad är det för trams. SÅ jag har börjat att sitta varje kväll, fem minuter kan jag stå ut med nu, men då har svetten brutit ut i pannan och benen darrar som ett par gutaperkaskenor redan efter ett par minutrar. Bekymmret är ju bara att komma upp på benen igen och släpa sig i sängen. Målet är att sitta minst 10 minuter, långt ifrån Ingemar Stenmark, som enligt legenden i varje fall, kunde sitta en hel kväll. Vänster fot är relativt ok, inte ont längre under fotdynan bak, höger fot har jag ont på ovansidan och även i hälen.

Sedan är jag lite snorig, dock inte ont i halsen, och känner mig väldigt trött. Pulsen på morgonen helt ok, börjar närma sig 40 slag, droppat 3 slag sedan förra veckan. Ligger numera på 42 slag, fortfarande 10 över, min snittpuls som ung och aktiv.

Från och med går eftermiddag, så trycker jag i mig pasta och kolhydrater. Pasta på tvären och på längden. Helst som nedan, lite extra doping, i form av bönor.


Innan jag stack ut vid lunch, så letade jag fram min Porschekeps, tänkte jag skulle testa och springa i regnet med denna. För att se om detta kan vara en tänkbar lösning, om det regnar på söndag. Hmmm utseendemässigt var det ingen höjdare, när man kom ut i skogen så fungerade rätt så bra, men i vinden var den på väg att flyga av. Så vi får se, blir nog att fixa en Nike-mössa istället. Fick även justera pulsbältet, har minskat rejält på vidden över bröstkorgen, resulterat i att bältet har suttit över magen istället, efter någon kilometer. Blir ju inget bra mätning där. Som det kan bli.


Hade med mig mp3-spelare, laddad med mina 70-låtar ca, skall väl räcka kan man tycka. Men som gamla gubben känner sig nu, så blir det en tid på runt 4.30, jag skall ta mig runt och i mål. Oavsett hur det känns. Men med musiken iallafall så springer kroppen nästan av sig själv, är en blandning av hip hop, modern trachmusik till extrem death metal. Musik som jag kanske normalt inte lyssnar till. Brukar chocka sönerna med att sätta igång musik på ovanvåningen, på full volym naturligtvis.

Sedan har jag börjat att fundera på om det är så klok att springa i det nya paret Lunarglide 2, hmmm, har tränat med dem rätt så mycket så det skall nog gå. Kommer att ha på mig vätskebältet och ha med mig vätska så jag slipper dricka kallt, iallafall de första 32 kilometrarna. Blir vatten med utspädd sportdryck i två av flaskorna, två stycken flaskor med vatten med lite salt i.
Vi diskuterade det lite i bastun efter Markusloppet, att det är nog bäst att blanda i lite salt i vattnet, för att kroppen på så sätt lättare skall ta upp vätskan. Sedan blir det en flaska i handen, som jag kommer att starta med. Liten yougourtflaska,med sportdryck, som jag kommer att ha den första milen. Sedan bara kasta iväg, när drycken är slut. Sedan mitten av andra varvet, skall jag dra i mig lite gel, samma vid 28-30 km. Bör jag kunna klara mig med energi, sedan lite vatten på sista varvet, absolut ingen sportdryck. Kommer att droppa vätskebältet vid sista varvningen.
Sedan det viktigaste, HÅLL HUVUDET KALLT, dvs försöka att köra efter pulsen, hålla runt 145-150 i puls, öppna första varvet på runt 53-54 minuter, andra ner mot 51-52 minuter, runt 51-52 minuter tredje varvet, sedan blunda och stå ut sista varvet.

3 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen!
    OCH att träna jägarställning dagarna innan lopp låter inte så bra - hoppa över det ikväll ;-)
    Ditt maraupplägg ser jättebra (säger en som bara sprungit halvmaror som längst men siktar på maran om några år)!
    Saludos!

    SvaraRadera