torsdag 25 november 2010

Torsdag Tidsintervaller 1-2-3-4-3-2-1


Typiskt skånskt, ler! Bilden får illustrera att vintern behåller sitt stenhårda grepp om Paradiset. Idag var det, som vanligt, tidsintervaller som stod på programmet. Efter lite tankeverksamhet, så tog jag på mig Lunarglide 2, funderade på lite på lördagens tävling. Lika bra att testa hur pass bra dessa skor är i snön. Fungerar de inte så har jag lite olika alternativ, troligtvis kommer jag isåfall springa i Pegasusen.

Först lite uppvärmingsjogg, från Söndraby till Elfdalen, sedan ner för backen ner till bäcken, väl där direkt till höger, ut på elljusslingan. Som jag följer fram till ordinarie startplats för våra tidsintervaller. Ni som läste gårdagens inlägg, vet ju att jag skall på utvecklingssamtal i skolan, så jag hinner inte springa med KFK. Denna bit, som är drygt 3,5 kilometer, fungerar Lunargliden perfekt på. Så det kommer troligtvis bli dessa som jag kommer att använda på lördag. Om jag nu inte väljer tävlingsskorna, hiii!


Sedan körde jag tidsintervaller, lite mer kortprägel denna gång, så det var 1-2-3-4-3-2-1 minuters intervaller, med 1 minuts ståvila mellan intervallerna.
Kan lugnt säga att man fick arbeta ordentligt med kroppen, 1 dm snö ungefär. Lagom djupt för att kännas bra, som att springa på gräs. Fick upp pulsen ordentligt på andra intervallen, runt 185 slag, men det är för att man skall upp för backen här till höger.

Det är lite lyxigt att ha så bra förhållande, som man ändå har. Skog, som man utan vidare kan springa 3-4 mil i, på härliga grusvägar och stigar. Gott om småvägar, så man kan träna asfaltlöpning. Gott om backar, då pratar jag bara om backarna i "våran" skog. Vill man ha tuffare, är det bara att springa bort till Krika och ta backarna på Söderåsen. Utöver allt detta, så finns det en allvädersbana i Åbyvallen.
In på knutarna, där jag bor, har jag skogen, men även den elljusslinga som vi kör denna typ av intervaller på. Tänk om man hade haft dessa förhållanden, när man var aktiv.
Bra bit in på slingan, så sprang jag förbi ett svin, dock inget vildsvin, utan ett tamsvin. Som ägaren var ute och luftade i snön, ler!
Som sagt gott om snö i skogen, just nu så där lagom mycket. Så det går att springa relativt snabbt ändå. Lite blöt snö, trots att det var -4 grader när jag stack ut. Kom som vanligt sent ut, satt och planerade lite innesäsongen. Kan kansk t om bli några lopp inomhus. Men vi får ser!
2,5 kilometers nedjogg och en halvimmes bastu efteråt.
Over and out from Rockey Mountains!





















1 kommentar:

  1. Det där såg mysigt ut,(snön i skogen). Bra fart du håller, under 4min/km. Ska ta mig ute imorgon och känna på kylan. Sen 200m intervaller med syrran på söndag. Ha det gott!

    SvaraRadera