måndag 8 november 2010

Måndag Lätta ben i Söndraby

Sprang ut vid middagstid, varit rätt så kallt här i Paradiset. Minst minus nio grader, var helt vitt när man vaknade upp. Var runt noll när jag kom ut. Sol och klarblå himmel, nog ännu blåare idag, när guldet har hamnat i rätt stad igen.

Första kilometrarna gick extremt lätt, tänkte nu är det som vanligt. Men jag låg på hastighet en bra bit under 5 min/km och relativt låg puls. Runt 150 slag, vilket för mig inte är så mycket.

Lätta ben hela vägen, går ju inte så snabbt borta vid Vasasjön, skall över två spång över bäckarna. Sedan är det stig i skogen någa kilometrar, som går upp och ner, massa löv och under dessa löv är det stenar och rötter.

Väl ute på grusväg igen, så drog jag upp tempot igen. Hade lite ont på slutet, men inget som störde. Sprang i mina nya Lunarglide 2, jag skrev tidigare att mina gamla Lunarglide var bland de bästa skorna jag har sprungit i. Den nya versionen är ett steg vassare. Inte bra i terräng, men på grusväg och asfalt är de suveräna.

4.22 i tempo och 165 slag, känns rätt lagom faktiskt.

Nedan är profilen, precis så som jag vill ha en runda, backigt på slutet och möjlighet att dra upp ett rejält tempo på slutet. Förr ville jag aldrig springa snabbt på slutet, men har ändrat inställning till detta. Bra att kunna springa snabbt, speciellt när man är trött. Skall man oftast vara på en träningstur. Jag jämför aldrig mina träningspass, men bara som en rolig grej, så vid samma tidpunkt i fjor, sprang jag samma runda 5 minuter långsammare.


Lätt intervallpass på onsdag, sedan lätta pass fram t om söndag. 3.50 på Bromölla Marathon, har jag beställt.

2 kommentarer:

  1. Låter som ett underbart pass, trots kyla!
    Själv föredrar jag kyla framför värme anyday.
    3:50 - det fixar du!

    SvaraRadera