onsdag 24 november 2010

Onsdag Snöskor på

Snön kommit till Paradiset. Krävdes mycket övertalning för att ge mig ut i vädret. Lätt snöfall i Söndraby, -4 grader. Viking hade gömt undan mössan, så jag fick sticka ut utan, brrr. I förmiddags hade jag 14 alternativ att välja mellan vad det gäller rundor. Valde trygghetsrundan nummer ett, ler! Dvs Mickes runda med U:et. Kan utan vidare springa rundan med förbundna ögon och trash metal i lurarna. Enda skälet till att jag inte springer denna runda när det är mörkt, är de andra otäcka invånarna i skogen. Då tänker jag inte på småfolket, näcken eller något sådant, utan mer på bestar på 150-200 kg, mörkgråa till färgen. Och trots sin vikt, är betydligt snabbare och bättre på att springa än vad jag är. Nämligen vildsvin.

Bort till Elfdalen inga problem, asfaltväg och cykelstigar. Men sedan var det oplogat, från Elfdalen och in i djupa skogen. Bilden nedan visar spången som är efter broövergången över älven (nåja bäcken, modell mindre). Dessa leder upp, via två avsatser, mot toppen av ravinen som har bildats av bäcken. Normalt är att dessa är hala, kan ju tänka er hur de var idag. Man har knappt styrfart upp, hiii!

Efter denna pärs är det ganske lätt löpning trots att det hela tiden går uppför. Först förbi lite bokskog, sedan ut mellan två åkerplättar, alltid vind här. Om man har tur är det medvind, detta är det typ två dagar om året. Annars är det redig motvind. När man har passerat åkerfältet, kommer man att springa in i nästa skog, innan så passerar man ett torp. Ingen som bor här, jägarna brukar använda torpet som en samlingsplats, finns även lite kylar och antagligen så hänger man upp djuren här med.
Efter torpen så kommer man som sagt in i skogen, ser det ut som ovan. Såg att Bengt hade sprungit i morse, den jäkeln smygtränade med den långa rundan. Samma som vi sprang i söndags. Kunde se hans typiska spår och det var inte översnöade, dvs att han var ute efter det att det hade snöat. Ganska kuperad bit, går hela tiden uppför, enda tills man har kommit ut ur skogen igen. Då är det i pincip löpning nedför som gäller. Om man nu inte gjorde som jag, dvs valde att lägga till en sväng in på Vedby:s friluftsområde, där jag sprang en runda som vi brukar kalla för U:et. Blir det lite uppför och lite nedför i en salig blandning. Efter detta springer man ut på stora vägen igen (knappt att två bilar kan mötas), ner mot Vedby. Normalt en sträcka som jag brukar sträcka ut och springa snabbt på. Men idag var det isgata hela vägen nedför backen. Väl nere i Vedby, mötes jag av dagens första solstrålar. Trodde inte att solen hade orkat upp, klockar var nu runt ett.

Väl hemma igen, kan man konstatera att det fortfarande går tungt. Har ont baksidorna av låren, vaden smärter hela tiden. Är väl så när man är inne i en viloperiod, ler!
Funderar på att ta dubbelpass imorgon, först ett på morgonen sedan tidsintervaller på kvällen. Men vi får se hur det blir. Är bokad på utvecklingssamtal på eftermiddagen. Så troligtvis blir det bara ett pass. Men jag saknar mina dubbelpass, är ju väldigt fräsch i de gamla benen på eftermiddagen om jag har varit ute och joggat på morgonen. Men jag har bestämmt att november, skall vara en vilomånad. Skall springa runt 23-26 mil, bara. Tryckte in 43 mil i oktober.

Läraren är sjuk, så det finns en viss ljusning i planeringen. Men det blir lätta tidsintervaller, för på lördag så är det avslutning på cupen. Blir 5 kilometer terrängtävling i Eslöv, lite samvaro och sedan möte. Skall bli roligt att träffa alla igen, här uppe lever man ju lite isolerat. Känner mig ibland som om man satt i husarresten. Sedan är det bara två tävlingar kvar på 2010. Ett lopp i Skrylle, som ingår i Crossmästerskapet, sedan en lokal tävling här i Klippan. Den brukar gå två gånger om året, nyårsafton och kring midsommarafton.
Eftersom det är lill lördag, så festade jag loss efter duschen. Med god blodkorv, lite stekt fläsk och likaleddes stekt ägg. Som jag sköljde ner med lite god öl, dock bara folköl.
Sedan ikväll blir det middag, pasta naturligtvis och sedan lite kvällsmat. Måste hålla intaget uppe, runt 4000 av de där kalorierna skall jag ha i mig, annars går jag ner ännu mer i vikt.
Nu skall jag vila mig lite, sedan blir det ett styrkepass, innan det är dags med pastan.
Over and out, from Rockey Mountains!








2 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Skogslöpning rules!
    Ska bara se till att man vad blir lite gladare så ska jag ut i skogen i helgen jag med :-)
    Och stekt fläsk - min favorit!

    SvaraRadera
  2. Skrattar! Jo dessa vader, konstigt nog har jag inte ont i vaderna om jag springer 30+ onda e borta i en vecka då, min ortoped bara skakar på huvudet.

    Inte blodkorv? Ler! Skogslöpning vill jag inte vara utan, hellre då att det går lite långsammare.

    SvaraRadera