lördag 27 november 2010

Lördag Avslutning Veterancupen 5km

Lördagen, ägnades åt avslutning av veterancupen, först handikapptävling, sedan prisutdelningar och årsmöte. Man kan väl lugnt säga att vädret inte riktigt var med oss. Eslöv bjöd på halvstorm och runt -3 grader. Men ingenting som trotsar en löpare, ler.

Handikapptävlingen, är en riktigt trevlig tävling, där de äldre, män och kvinnor, tävlar på lika villkor. Tävlingen innebar att jag bara hade två löpare bakom mig, två stycken som tävlade i M40. Banan vi löpte, var i stortsett 5 kilometers rundan för Eslövsloppet. Detta innebär att vi börjar loppet med 1 kilometer i motvind och även lite uppför, innan vi kommer in i den skyddande skogen. Banan var snötäckt och bitvis väldigt isig. Inget favoritunderlag för undertecknade. Värmde upp med mina Pegasus, de gav inget bra grep, som ni kunde förstå så sprang jag i mina Lunarglide.

Efter 1 kilometer kom Erik Månsson ikapp, en av de två M40-löparna som jag hade bakom mig. Vi sprang tillsammans några meter innan Per drog vidare. De första kilometrarna hade jag Bert inom synhåll, men Bert drog ifrån på slutet. Fick till ett pra tempo på slutet, men det räckte inte till någon bra tid. På upploppet var det en mördande och isig vind, som effektivt drog ner alla tankar på någon form av sprint.


Efter tävlingen, var det prisudelning och val av årets tävling. Jag la min röst på VDM 10 km på landsväg, som Ystads IF arrangerade och till min glädje så vann denna tävling med. Suveränt arrangemang nere i Ystad.

Hemresan blev ingen överraskning, tåg hade språrat ut nere i Malmö, vilket förlammade all tågtrafik norröver. Tåget var försenat med 1 timme cirka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar