fredag 10 december 2010

Fredag Lätt distans

Eftersom det är tävling i morgon, Lucialoppet, så sprang jag ett lätt distanspass idag. Sprang en runda som jag brukar kalla för Mickes runda med det gula huset. Lite av en tråkrunda, men fungerar bra när man "bara" skall ta ett lätt pass. Lagom långt, strax över 9 kilometer. Dock hoppar man inte över så många backar. Det är positivt. Nu var jag även lite nyfilen på hur det såg ut ovanför ån, med tanken på att vi brukar ha ett litet lopp nyårsafton.


Blev positivt överraskad, för man har plockat nere lite träd på kullen man kan se på bilden här till höger. Vilket innebär att man har kört med maskiner på grusvägen, som tidigare i veckan hade ett halvmeter tjockt snölager. Nu var det fina spår hela vägen upp till stora grusvägen.

Normalt springer jag lite konstigt med fötterna, utåt. Så mina spår i snön brukar se ut som om det hade varit en anka som har promenerat. Med spåren innebär det att man får rätta ut fötterna lite och det är bara positivt. Helt klart löpmöjligt.

Längre upp i skogen, dvs förbi jaktstugan, var det kört med bil. Gott om bilspår vilket förenklar löpningen. Även bilspår där loppet går, så det skall inte vara några problem att ha det även i år. Om det nu inte kommer ännu mer snö.

Först när man kommer fram till där Vedby Friluftsområde börjar, som det blev lite besvärligt några meter.

Rundan som jag sprang, går via en kort löpning på väg, in i nästa skog. Här är det inte så många som går och inte kör bil heller. Däremot var det ett fint skidspår som jag sprang vid sidan om.

Misstänker att det är Ingemar, en löparkollega i Söndraby, som har skidat här. Jag kommer även här på mina morgonturer.

Riktigt fint spår, nästan som man får lust att sätta på sig skidorna och skida lite.

Efter en kilometer är man igenom skogen och kommer ut på en ny väg som tar en tillbaks till Söndraby.

Mitten av sträckan tittade jag på klockan pch såg att jag sprang i 4.44-tempo, blev lite överraskad för det kändes verkligen inte så.

Tittar man på diagrammet nedan. så har jag bra fart med en lågpuls. Man får också tänka på att det är slutet av rundan, dock inte en jättelång runda.


Kändes kanonbra i dag. Får se om det känns lika bra i morgon.

6 kommentarer:

  1. Hejsan Adam, helt underbart väder, minus 6 och strålande sol. Blir riktigt kallt i natt, ser ut att bli stjärnklart. Bära in ved, så vi håller oss varma, ler! Har bott nära havet hela mitt liv, så jag blir förvånad när det är så torrt och kallt.

    SvaraRadera
  2. Härligt, lycka till nu imorgon! Synd att man jobbar alla lördagar. Missar många tävlingar p.g.a jobbet.

    SvaraRadera
  3. Ja, står du i affär? Har gjort det själv i fem år, så jag vet. Skall till Sthl nästa vecka, så det blir att gå på Coltings föreläsning på onsdag. Hade jag tur för en gångs skull, ler!

    SvaraRadera
  4. Ja, har ju eget, så det är ju inte så att man kan ta ledigt direkt. Då får vi stänga de gånger jag tävlar. Som på Göterborgsvarvet! Colting, whos that?

    SvaraRadera
  5. Hoppas vi ses imorgon Mats! Vädret verkar bli regn konstigt nog, här är det kallt och fint just nu så regn känns väldigt långt borta. Får väl imorgon hur det ser ut... ;)

    SvaraRadera