tisdag 28 december 2010

Tisdag Pass 2 Progressiva intervaller inomhus månadens bästa pass


Som vanligt på tisdagskvällen är det dags för veckans andra kvalitetspass. Frossade på en semla plus ett härligt winerbröd. Var kanske det som gav bränsle till kvällens helt perfekta pass.

4 kilometers uppjogg, 5 st kordinationslopp plus 3 st kordinationslopp med kick, lite löpskolning och stretching.

Som vanligt, höllt jag på att säga, så körde jag av 3 x (360 m - 180 m - 180 m - 360 m) med 180 meters joggvila och 3 minuters ståvila mellan seten.

Första 360 meters intervallen gick helt åt skogen, 8 sekunder för snabbt enligt plan. Har ju skruvat upp tempot efter hand, plan var att börja på 3.55 fart och sedan öka, nu började jag på 3.34 tempo. Fick hålla igen på 180 meters intervallerna för att hamna på 40 sekunder blankt. Sista 360 meters intervallen i första seten gick också snabbt, 4 sekunder snabbare är planerat.

När jag hade min ståvila, tänkte jag att nu har jag satt ribban, bara att öka, ler. Första 360 meters intervallen på andra setet, gick på 1.16. Jobbade lite mer med armarna och lyckades att träffa den doserade kurvan perfekt. När man gör det så flyger man ut på raksträckan med härlig fart. De andra intervallerna gick alla tre kanon. Lyckades hålla tiderna någorlunda, bra bit under planerade tider.

Ståvilan efter andra omgången, var jag lite tveksam till om jag skulle orka ytterligare ett set. Och skulle jag orka att öka hastigheten?

Första intervallen, 360 meter, är den jobbigaste. Den lyckades jag träffa med kvällens näst bästa tid, 1.17. Första 180 meters intervallen tog jag det lite lugnare men på upploppet efter kurvan trampade jag på ordentligt. Hamnade på 36 sekunder. Sista 180 meters intervallen för kvällen, drog jag på ordentligt i de bägge kurvorna, landade på 34 sekunder. Min snabbaste tid någonsin. Sista 360 meters intervallen, fick jag jobba på ordentligt, sista varvet fick jag ta ordentligt. Ett gäng som körde 200 meters intervaller som kom ikapp mig på slutet. Men jag tryckte ifrån bra och släppte inte förbi dem. Kom tävlingsinstinkten fram, landade sista på 1.18 .

Avslutade med lite medicinboll tillsammans med Adam och sedan lite nerjogg.


Puls på 34 varvet.
Kanonpass, som jag faktiskt får säga är månadens bästa. 3 minuters ståvila gjorde att jag kom ner i puls, från att ha legat på 170 ner till runt 100.
Passar mig perfekt detta nya upplägget, med två kvalitetspass efter varandra. Men lite morgonjogg emellan. Nu blir det som vanligt två lätta distanspass imorgon.

4 kommentarer:

  1. Intressant det där med att "träffa kurvan". När jag springer inomhus in i en kurva (brukar springa på 3:e banan) blir det först som en liten, liten uppförsbacke samtidigt som kurvan ta vid. Det brukar kännas bra i låren den där lilla, lilla uppförsbacken. Det blir lite mer "tryck" på låren då :-).

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Lennart, fast här är banorna rätt mycket mer doserade än i Sätrahallen, ler!

    SvaraRadera
  3. Mats, hittar dig inte på Jogg.se =(

    SvaraRadera