onsdag 8 december 2010

Onsdag Progressiva intervaller inomhus



Äntligen dags för att prova inomhusbanorna i Helsingborg. Lekte med tanken redan i förra veckan, var i kontakt med BG från IS Göta bl a. Sedan när Adam, en bloggkompis föreslog ett pass, så var jag inte sen att haka på.



Först skissade jag på en varvs intervaller, men jag tyckte att det var allt för mesigt. Bättre att köra liknande intervaller som jag körde i somras. Fast lite mer intensivt. 3 set med 360 meter - 180 meter - 180 meter - 360 meter med 180 meters joggvila mellan intervallerna och två minuters ståvila mellan seten. Ingen mjölksyra, utan lugnt och fint. Bara för att få kroppen till att vänja sig med ett högre tempo. Börja relativt långsamt, dvs 4 minuters tempo, för att sedan öka tempot för varje set.



Skickade över förslaget till Adam som godkände det. Planer var enligt bilden nedan, även skrivit in resultaten.





Tyvärr så kände Adam av lite förkylning, så han hoppade över passet. Men var i hallen och visade mig runt lite.


Foto: Adam Crona

Började med lite uppvärmning, drog 18 varv runt banan. Lite enformigt, tappade lite räkningen, så jag la till ett extra, 19 varv är ju ingenting. Kändes lite ovant att springa på doserade kurvor, var ju 26 år sedan sist.



Lite streatching och sedan var det bara att köra igång första setet. Enligt planen skulle jag ha 1,26 och nästan joggade i mål på 1,25 . 154 som maxpuls. Två envarvsintervallerna skulle gå på 43, jag sprang dem på 41, första med 156 som maxpuls och den andra och sista med 158 som maxpuls. Avslutade sista tvåvarvsintervallen 1,27. Skulle ha haft 1,26. Hade 166 som maxpuls.




Efter två minuters ståvila, körde jag igång nästa set. I första setet jobbade jag inte alls med kroppen, utan bara sprang med. I andra setet började jag arbeta lite mer med armarna.


Fick bättre flyt i de doserade kurvorna och kunde få med mig hastigheten. Det ser man genast på resultatet. Trots ett betydligt högre tempo, så resulterar det i knappt märbar höjning av min puls. På repetition 7, så hade jag t ex 168 slag som max.



När jag vilade efter den andra omgången, kom en tjej fram och frågade vad jag körde. Hon tyckte att det såg jobbigt ut. Blev lite imponerad att jag är snart en 50-årig gubbe. Ler.



Sista setet, så tryckte jag på ytterligare lite och sprang bättre rent tekniskt på de korta rakorna. Detta resulterade i ännu bättre tider. Den näst sista intervallen, fick jag äntligen det där flytet. 37 sekunder och 168 maxpuls.



Den allra sista intervallen, var inte så dum heller, lyckades t om med avslappning få pulskurvan att plana ut.





Blev ändå några svettdroppar på den gamles panna, ler!





Otroligt roligt att springa inomhus. Avslutade med att jogga ner med 11 varv.



Innan på dagen var jag en runda i Helsingborg. Köpte par broddar till lördagens tävling, sedan såg jag att Stadium redan har tagit in Nike:s nya skor i Lunarklassen.



2 kommentarer:

  1. Härligt pass, synd att det inte blev något för mig. Tar det lungt även idag. Hoppas vi kan köra en annan dag. Hoppas kunna dra ut en sväng imorgon om kroppen känns bättre.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Adam, ja det gick kanonbra! Klart vi gör, skall vara i Sthl i nästa vecka. Men sedan kör jag gärna ett pass! /Mats

    SvaraRadera