söndag 19 december 2010

Söndag Kort långpass på morgonen

Var inte alls sugen på att springa idag, trött och håglös. Men eftersom jag hade varit uppe redan kl fem för frukost, tog jag mig samman och stack ut. Hade redan innan bestämt att det inte skulle bli min vanliga två mila runda, för mycket snö. Kommit halv decimeter till i natt. Sprang igenom byn, bort och förbi Åbyvallen. Följde cykelstigen till Gråmanstorp, sedan vidare till Bjärsgård, genom skogen ovanför slottet ner till milrundan. Följde denna tillbaks till Söndraby.


Rätt roligt runda, bilden ovan är på kyrkan i Gråmanstorp. Klippan hette tidigare Åby, på 60-talet kom man på att man skulle slå ihop Åby med Gråmanstorp och bilda en storkommun. Som namn valde man Klippan, som kommer ifrån papperssbruket, med samma namn. Pappersbruket fick sitt namn då man byggde fabriken på en klippa vid Rönneå. Pappersbruket är det äldsta i Sverige (finpapper), grundat på slutet av 1700-talet.


Bjärsgård, är godset som äger större delen av all mark runt Klippan. Riktigt fint slott som ligger vid en sjö. Ursprungliga slottet revs på 1800-talet, då byggnaden som jag tog bild på byggdes. Om jag inte minns fel är det ätten Gyllenstjerna som huserar här.

Strax efter jag tog bilden, så fick jag upp ett meddelande på klockan att den var full. Ignorerade först meddelandet, men när jag kom in i skogen, som ligger ovanför slottet, så såg jag att klockan inte registrerade något. Stanna och fixa till detta, genom att radera några äldre rundor. Så jag missade 1 kilometer, snyft.
Ser lite konstigt ut, på bilden, skulle ha sprungit rätt över sjön, ler! Så är det med tekniken.
Strax efter så kom en skällande rottwiler springande, rakt emot mig. Givitvis lössläppt och ägaren skrikande efter. Tänkte på Anders Szalkai som precis hade blivt biten av en hund, enligt hans blogg. Ägaren bad om ursäkt och hade inte sett mig, lite svårt då jag sprang med min självlysande jacka.
Men jag stannade till och lät hunden nosa lite på mig och sa till ägarinnan att det var lugnt. Förhoppningsvis lärde sig hunden och ägaren, ett och annat. Lite ansvarslöst att låta hundarna springa löst i skogen, finns så gott om vildsvin. Även om de inte är aktiva om dagen, så kan de bli uppskrämda av hunden. Oavsett hur stor hunden är, så är det goodbye!
Riktigt social runda med andra ord, efter 800 meter träffade jag på Bengt, som hade gjort illa knäet, då han var tvungen att kasta sig ut i en snödriva, för att inte bli påkörd av en bil, sedan kom PeO löpandes på slutet.
Har något i kroppen, men snuvan har försvunnit efter gårdagens bastubad, öl och glögg, ler! Även om det var bra plogat på de flesta ställena (heder åt kommunen), så är jag trött i benen och har ont i ljumskarna. Men ingen förhöjning av pulsen.


Nu skall jag börja på fläskpannkaka, då ungarna har beställt detta!
Over and out, from Rockey Mouantains!

5 kommentarer:

  1. Trågigt att kroppen inte känns 100. Helt otroligt vad du ligger i trots det. Jag har dragit ner på träningen lite innan jul. Kör typ varnannadag bara. Ha det gott. Bra tips på att man kanske ska radera lite i klockan, hur många pass har du innan den varnar?

    SvaraRadera
  2. Stavolle har varit och fibblat med bokstäverna igen =)

    SvaraRadera
  3. Hejsan Adam, tränar i snitt nio pass och har inställt på högsta upplösningen, det är rätt så mycket som får plats.

    Funderade på att köra lite intervaller i hallen nästa vecka, hur har du planerat? Kanske på onsdagkväll? /Mats

    SvaraRadera
  4. Hej Mats, Jag ska köra lite snabba 200:ar på tisdag kväll. 3 x (2 x 200 m) @ 45 sek/10 minuter. Manges recept på uthållighets sprint.

    SvaraRadera
  5. Ja det kan vara så att jag kommer dit, skall kolla lite med min grabb.

    SvaraRadera