lördag 11 december 2010

Lördag Lucialoppet i snöslask


Då var det dags för dagens äventyr, att ta mig ner till Skrylle utanför Dalby och springa Lucialoppet. Äventyret började med att klockan ringde kvart över fem på morgonen, dags för den vanliga tävlingsfrukosten, 2 stycken koppar kaffe, 2 stycken smörgåsar och en tallrik havregrynsgröt. Men den frukosten så står man sig ganska länge. Planerade att köpa två bananer och lite dricka nere i Lund.



Vänthallen Klippans station kan vara väldigt öde ibland, speciellt på en lördagmorgon. Men väldigt trevligt att kunna gå in och varma sig i väntan på att tåget skall komma.

En riktigt gammal och hemtrevlig atmosfär. Erbjuder faktiskt trådlös förbindelse till Internet, för de som vill surfa.

Resplanerna var att ta Pågatåget först till Helsingborg, sedan från Helsingborg till Lund med Öresundståget. Väl i Lund hade jag 20 minuter tillgodo, innan bussen till Dalby skulle gå. Snabbt besök på Pressbyrån, där två bananer plus dricka inhandlades. När bussen stannade i Dalby, skulle taxi vänta, för att ta mig de sista kilometrarna till Skryllegården.

Allting klaffade, tågen var inte försenade, bussen avgick på rätt klockslag och t om taxin stod och väntade i Dalby.

Väl framme i Skrylle, så efteranmälde jag mig. Eftersom jag var först, så fick jag hedersnumret 1. Kanske inte det roligaste numret att ha, men det är bara att bära det med stolhet, ler!

I omklädningsrummet att CM, Erik och jag trevliga diskussioner om lite olika saker. Vi hade faktiskt även en invägning, därjag lite förvånande var lite tunnare är CM. Ca 75 kg hamnade jag på och CM något kilo mer. Har några kilo kvar till toppform, ler.
Erik och jag joggade ett varv på 3 kilometers banan som uppvärmning, eller rättar sagt vadade omkring i slasket. Efter cirka halva banan träffade vi på Sarah, som joggade med oss sista biten.

Gillar inte att springa i slasket, värsta jag vet. Men nu är det ett mästerskap och detta är första deltävlingen, så det är bara att ta sig igenom.

Jag beslöt att springa i mina Elite, med broddar på. Kanske inte det bästa valet. Lite streatching och sedan var det dags att ställa upp för start.




När starten gick så slängde hela gänget sig ut i slasket, riktigt jobbigt faktiskt. Inget riktigt bra grepp första biten, ändå så gick det i ett relativt hyfsat tempo.

Efter drygt 1,5 kilometer så började jag stumma ganska rejält, var tvungen att släppa bl a Per Carlberg framför mig. När vi kom till backen vid 2,5 kilometer gick det rejält långsamt. Men sista biten fick jag lite fart under skorna.

Löptekniken är inte den bästa, men det är bara att kämpa på, ler! Tyckte att det var ordentligt tungt idag. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag har kört igenom tre stycken intervall pass tidigare under veckan.

Kändes lite i benen, lättheten som jag beskriv igår, var som bortblåst idag.

Gick ändå hyfsat snabbt på sina ställen idag, det kan man se i diagrammet längst ner.

Om jag inte har helt fel, så innebar det vinst i gubbaklassen och 10 härliga poäng i Crosscupen. Synd att vi bara var två löpare ifrån Klippans FK.

Gjorde tre kilometers nedjogg efter loppet.


Bilderna från loppet, kommer ifrån Daniel! Daniel som gjorde ett otroligt starkt lopp i motionsklassen.





4 kommentarer:

  1. Grattis! Du verkar nöjd men fy för underlaget man ser på den nedersta bilden. Var det så hela banan? Du ser ut att ligga högt i steget också (mycket luft under fötterna) eller är det bara ett "hopp över någonting" :-).

    SvaraRadera
  2. Skrattar, ja jag vet inte vad jag hoppar över. Lyssnat för mycket på Dan Glans, ler!

    Inte riktigt nöjd, men det var fjärde kvalitetspasset denna vecka. Skall vara som bäst till inne-SM.

    SvaraRadera
  3. Grattis! Bra jobbat i detta slaskväder. Har blivit en lugn vecka för min del. Ska se om jag kan pallra mig ner till hallen imorgon bitti.
    Frugan ligger sjuk så det återstår att se om jag vågar lämna henne hemma helt själv.

    SvaraRadera
  4. Trevligt att träffas idag och grattis till ett fint lopp! Sådär mycket slask får vi hoppas att vi slipper i fortsättningen, oj vad tungt det var! ;)

    SvaraRadera