söndag 26 december 2010

Söndag Pass 1 Långpass i snöväder


Dagen första pass: långpass. Innan jag stack ut funderade jag på hur jag skulle få till det. Finns så mycket snö i skogen så det går inte att springa den vanliga rundan. Förra söndagens runda blev lite för kort för att tilltala mig. Runda ner om Pappersbruket, sedan upp till Bjärsgård via Gråmanstorp skulle bli perfekt.

Sprang ut ifrån Söndraby, ner till området som kallas för Nyvång, förbi Åby:s galgbacke. Som jag återkommer till strax. Tog jag vägen bort till Pappersbruket, efter Rönneå, så svängde jag höger för att komma förbi bruket.

Stannade till lite kort och tog bilden ovan. Fortsatte rakt fram, förbi Borgen, vidare tillbaks in till Klippan igen. Borgen heter det hus där patronen bodde. Som ni kan se så grundades bruket på senare delan av 1500-talet, är som sagt Sveriges äldsta finpapperbruk.

Väl inne i Klippan igen, så sprang jag förbi stationen, bort till Åbyvallen, vidare ut mot rondellen, för att svänga på cykelvägen till Östra Ljungby. Denna följer jag till Gråmanstorp, där jag sedan fick springa över stora vägen för att fortsätta på lite mindre vägar in i skogen. Förra gången jag sprang här så valde jag att ta höger i korset för att komma till Bjärsgård direkt, idag så valde jag att springa vänster och följa vägen till Stidsvig istället. Hade tittat på kartan att det skulle komma en väg lägre fram som skulle ta mig till Bjärsgård.
Rätt skönt när jag hittade korset, ler! Vägarna här uppe har en tendens att inte vara skyltade, eller att skylten ligger i diket. Men här var det som synes perfekt! Passade på att ta en slurk vatten också. Biten ner till slottet var riktigt fin att springa, förbi granar med mycket snö på!

När jag kom förbi slottet, så fortsatte jag ner till min milrunda, tog den tråkiga grusvägen hem till Söndraby via Vedby.

Kändes riktigt bra idag, hade en snittpuls på 147 slag, helt perfekt. Bra musik i lurarna, och trevliga tankar inuti huvudet, så tiden gick snabbt. Perfekt att komma ut och bara springa i lagom tempo.

Javisst ja, var på väg att glömma det här med galgbacken, ler! Mitten av 1800-talet så var det två drängar som dräpte sin husbonde, de hade inte fått ut sin lön, utan det de fick ut var en tunna sprit. När de hade druckit av denna, så tyckte drängarna att det skulle prata förnuft med husbonden. Det gick så illa så att de slog ihjäl husbonden. De greps nästan direkt av myndigheten, där bägge dömdes till att bli av med huvudet. Den ena drängen blev benådad och fick livstids fängelsestraff, men fick behålla huvudet och på så sätt sitt liv. Medan den andra drängen, miste sitt just på galgbacken. Det var den sista som blev avrättad här.

Spriten har varit ett ganska så stort problem för Klippan. När järnvägen (1875) kom hit så innebar det också att männen kunde på ett lätt sätt få tag på brännvin i Helsingborg, eller Hälsingborg som det hette då. Bl a därför det finns så många nykterhetsrörelser i Klippan. Numera så tror jag inte att Klippan har mer bekymmer med spriten än andra byar eller städer.

2 kommentarer:

  1. Tack för underbara beskrivingar av dina pass, känns nästan som om man är med :-)
    Ja och Klippans pappersbruk - Sveriges äldsta - gör de inte fortfarande handgjort papper där? Dyrt som attans men ack så "vackert"...
    Nä nu ska jag bara krya på mig så att jag oxå kan få sticka ut på långpass!

    SvaraRadera
  2. Skrattar, tack Eva. Man hinner fundera fram en bra historia när man springer. http://www.kpn-bruk.se/foretaget.html finns lite mer om nuvarande ägare. /Mats

    SvaraRadera