lördag 8 januari 2011

Lördag Pass 1 Distans 3.40 - 8.00 tempo


Töväder i Paradiset. Gick upp som vanligt vid femtiden och åt lite frukost. Sedan blev det några timmar sömn igen, tills det var dags att klä på sig för dagens första pass.

Sprang ner som vanligt till Elfdalen, väntade men som vanligt kom det ingen. Så jag fortsatte själv, sprang bort mot Bjärsgård, passerade backarna som jag sprang i igår, fortsatte förbi slottet. Sprang mot Vasasjön, men innan man kommer dit så sprang jag ner på en grusväg som går genom skogen, baksidan av slottet. Ner mot "våran" skog.

Vägarna var fina, inga problem att springa på. Vände ner mot hästgården, för att ta skogsvägarna genom skogen bort till "stora" landsvägen. Men när jag hade passerat hästgården(strax efter nio kilometer på kartan), så var det inte plogat mer. Utan hela vägen genom skogen så fick jag med högaknän plumsa i snö, uppemot knäna på sina ställen och borta vid Vedby friluftstsområde var det t om över knäna.

Men varför klaga, ger bra träning. Benen var rätt matta när jag plumsade ut på vägen igen.

Men jag ville se hur skogsvägarna såg ut, inför morgondagens långpass. Blir nog till att ta sig ner till bruket och det vanliga rundan igen.

Visst är det tråkigt med så mycket snö, men sista biten genom skogen, sprang jag i ett färskt älgspår. Fanns även gott om spår efter vildsvin som letar förtvivlat efter mat.

Risken är nog stor att vi har snö i Paradiset, som i fjor, fram till mitten av mars. Inget man precis längtar till. Är det bara sol, blå himmel och kallt, så är det inte så farligt, men är det som idag, gråväder och någon plusgrad, kan det lika gärna vara.

Som alltid när man springer i skogen, så blir det lite höjdskillnader. Alltid perfekt tycker jag, trots jag har sprungit så mycket i skogarna häromkring så vänjer jag mig aldrig riktigt vid backarna, ler! Får hoppas att backintervallerna ändrar på detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar