tisdag 4 januari 2011

Tisdag 2 pass Morgonjogg och intervaller 3x(360 m - 180 m - 180 m - 360 m)

Första morgonpasset inte så mycket att orda om, hade lite träningsvärk efter gårdagens övningar. Tar hårt på den gamla kroppen att leka med KFK. Låg och drog mig ett bra tag innan jag tog mig för att ge mig ut. Valde faktiskt sexan som jag kallar den, nyttjar en del av min berömda milrunda, sedan ner i Elfdalen, där jag skrämde iväg en stackars ekorre. Vidare tillbaks till Söndraby, drygt sex kilometer.

På kvällen så var det som vanligt intervaller på Olympia. Hade stämt möte med Adam som vanligt. Drygt 4 kilometers uppvärmning, lite streatching, 5 stycken vanliga koordinationslopp, 3 stycken med kick, lite löpskolning. Sedan var det dags för det vanliga upplägget.


Adam var med också och körde. Ville inte att vi skulle öppna som förra gången, dvs en 1.17 runda. Denna gång gick det lite bättre, när dammet hade lagt sig hade vi dragit runt på 1.19. Första varvet på 39 sekunder och sista på 40 sekunder. Bra öppning. Nästföljande två stycken 180 rundor gick på 39 sekunder, sista 360 även den på 1.19. Samma varvtider som första 360 meters intervallen.

Efter 3 minuters ståvila, körde vi igång andra setet. Första 360 meters intervallen hamnade på
1.15, det var faktiskt om vi skall vara noga en hög 1.14 som avrundas uppåt till 1.15 . Första varvet på 37 sekunder, den andra på 38 sekunder. Nästa två 180 meters intervaller hamnade lite ojämnt 37 sekunder respektive 34 sekunder. Avslutande 360 meters intervall gick på stabila 1.18, efter två jämna varv på 38 sekunder.

Efter 3 minuters ståvila, var det dags för sista omgången, första 360 meters intervallen 1.15, 37 sekunder respektive 38 sekunder. De två 180 meters intervallerna var jämna, 36 sekunder. Sista 360 meters intervallen drog Adam första varvet på 40 sekunder, i mål blev det 1.21.

När Adam jobbade vidare med kulkastning, så provade jag mina nya spikskor. Körde lite lättare koordinationslopp, sedan 4 x 100 meter koordinationslopp i lite högre fart. Sedan drog jag ett varv lite löst, gick på 33 sekunder. Trots att det var det sista loppet, och jag kände mig lite stel. Detta lopp filmade Adam, så det lär väl dyka upp på bloggen vad det lider.

Nu kan vi konstatera att det blir dags för lite Voltaren, både tabletter och kräm, för att den här gamla kroppen överhuvudtagit skall komma av sängen i morgonbitti, ut på äventyr i skogarna runt Söndraby!

Återigen en bra dag med ett bra intervallpass. Tack för sällskapet Adam!

6 kommentarer:

  1. Ojojoj - riktigt bra!
    Kul med nya skorna :-)
    Hoppas du mår ok idag!

    SvaraRadera
  2. Gubben e inte så tuff idag, heeee! Men lite voltaren fixar det mesta, ler!

    SvaraRadera
  3. Tack själv Mats, det där racet får vi köra fler gånger =) Hoppas Volarenen gör gott ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej mats!
    Förstår att du tycker att det här är ett bra intervallpass.

    Vi ska köra ett intervallpass här uppe i Stockholm nästa vecka och jag är lite nyfiken på dina tankar kring det här passet. Du verkar gilla det. Varför föredrar du detta pass framför andra pass med korta intervaller?

    Jag ifrågasätter inget utan är bara nyfiken på tankegångarna och söker lite inspiration.

    MVH

    SvaraRadera
  5. Hejsan Lennart! Jag tycker att "vanligt" upplägg blir för statiskt. Du lär kroppen att vara lat. Här måste den vara alert, både distans och tempo ändras. När jag var aktiv så brukade jag köra 1000 - 2000 - 1000 - 2000 - 1000 400 m jogg som vila 3.07, 6.38, 3.13, 6.42, 3.06 (25/8-84) detta var på en lördag, på torsdagen hade jag sprungit 10000m på bana. Oftast var det kort intervall på tisdagen, tävling, tempo el fartlek på torsdagen och sedan långa intervaller på lördagen. En annan variant är 3 x 1000 m, 2x600m, 2x400 m 3.08, 3.06, 3.03, 1.46, 1.49,69 o 68 denna variant körde vi ofta. 400 m jogg mellan. Väldigt lite ståvila, alltid aktiv vila. Progressivt gillar jag nu, för som sagt den som vinner ett lopp är den som håller tempot bäst. Hittade en riktig rysare 25x400 m på 80 sek m 200 m joggvila den 22/9-84. Det fanns alltid folk att springa med i Helenholm, mest sprang jag med Edvinsson, Hynek, Tommy Persson och sedan på vintern var Kroon med. Synen på distanspass har jag helt ändrat syn på, då sprang vi alltid snabbt, det var minst 18 st löpare som sprang ut från stadion, de flesta med persobästa under 37 på milen, vi fick upp farten när vi kom till ribban, så låg vi en bra bit under 4 i snitt. Men nu tycker jag att man skall ta det lugnt, distansen är att vänja kroppen vid arbete och sätta in på banken så att säga. Långt svar och kanske inte riktigt svar på din fråga, ler!

    SvaraRadera
  6. jag kör tre kvalitetspass nu och kroppen reagerar jättebra på det. Johan Larsson IFK Lund har sänkt sitt personbästa på halvmarathon ordentligt med ett liknande upplägg (runt 68 min, andra svensk i gbg varvet i fjor). Han kör 17-18 mil i veckan, distanslöpning är på liknande effektuttag som jag, skillnaden är att han ligger på 4.30 tempo medan jag ligger på en minut långsammare. Så pass mycket bättre är han. Skulle inte förvåna mig att han kommer att plocka många minutrar nästa säsong.

    SvaraRadera